24. Ķīmija sadzīvē
Želejas lācīša teleportācija E
2
Eksperimenta mērķis: demonstrēt kā izkausēts Bertolē sāls (kālija hlorāts) reaģē ar ar želejas konfekti. Notiek intensīva degšanas reakcija.
Zinātnieki grib izmantot zirnekļa tīkla 5 brīnumainās īpašības (R) NP
Pētījumi par zirnekļu tīkliem līdzīgu materiālu izmantošanu dažādās nozarēs.
Ūdens mūsu dzīvē R
Populārzinātniskais raksts “Ūdens Latvijā, tā kvalitāte, iegūšana un izmantošana.”
Kā darbojas ūdens filtri? R
Populārzinātniskā rakstā dota informācija, kādi materiāli atrodas ūdens filtros un to darbības principiem.
Netīrais bizness (R) NP
Farmācijas rūpniecība, nelegālo medikamentu un medikamentu atdarinājumu bizness.
Kāpēc ziemā jābrauc ar ziemas riepām (R) NP
Ziemas un vasaras riepās izmantoto gumiju sastāvs un to ražošana.
21. gadsimta zelta drudzis (R) NP
Brazīlijas lauksaimniecībā izmantotās tehnoloģijas. Auglīgā Brazīlijas zeme dāvā lauksaimniekiem četras ražas gadā un baro arī mūs, eiropiešus. Ko dabai, dzīvniekiem un cilvēkiem maksā Brazīlijas lauksaimniecības uzplaukums.
Baltie pulverīši E
1
Eksperimenta mērķis ir noteikt un salīdzināt dažādas sadzīvē izmantojamās vielas, kuras visas ir baltā krāsā.
Ziepju šķīduma īpašības E
1
Eksperimentu skolēni veic kā laboratorijas darbu tematā “Sadzīvē izmantojamās vielas un materiāli”. Mērķis: pārbaudīt ziepju šķīduma īpašības.
Laktozes satura refraktometriska noteikšana pienā E
1
Eksperimenta mērķis: noteikt laktozes saturu piena. Eksperiments paredzēts vidusskolas posmam. Skolēni veic to kā laboratorijas darbu.
Brīnumburbuļi E
0
Luminiscence kā dabas parādība ir novērota jau ļoti sen. Cilvēki bija novērojuši ziemeļblāzmu un jāņtārpiņus, kā arī minerālmēslu spīdēšanu tumsā.
Eksperiments paredzēts sākumskolas un pamatskolas skolēniem, kas ļauj izprast gaismas ietekmi uz vielām. Eksperimentu veic kā demonstrējumu.
Eksperimenta mērķis: iepazīstināt skolēnus ar vielām, kuras UV gaismas iedarbībā spīd.
Cietes folijas pagatavošana NP
2
Eksperimenta laikā tiek iegūta citas folijas. Eksperimentu var izmantot kā laboratorijas darbs pamatskolā un vidusskolā.
Sēra(IV) oksīda balinošās īpašības D NP
1
Eksperimenta laikā tiek novērotas sēra(IV) oksīda ķīmiskās īpašības. Eksperimentu var izmantot kā demonstrējums pamatskolā vai vidusskolā.
Mitrinošs roku krēms NP
2
Eksperimenta mērķis: pagatavot, iepakot un noformēt mitrinošu roku krēmu.
Krēms sastāv no 4-5 daļām jeb fāzēm:
A daļa– ūdens fāze; Jo lielāks šīs fāzes % apjoms, jo mitrinošāks un “vieglāks” (ne tik taukains) ir krēms.
B daļa– eļļu fāze; Piešķir krēmam visas galvenās īpašības. Raksturo to, kādam mērķim krēms tiek paredzēts.
C daļa– emulgatoru fāze; Nodrošina A+B daļu apvienošanos, saglabā krēma konsistenci.
D daļa– konservanti; Tos pievieno, lai krēms ilgāk uzglabātos (šo daļu izlaižot, krēmu vislabāk uzglabāt vēsā vietā, ne ilgāk par 3-6 mēnešiem).
E daļa– piedevas; Tās pievieno tad, kad krēms jau atdzisis (krāsu, smaržu un papildus vitamīnu piedevas).
ĶĪMISKĀS REAKCIJAS GALAPRODUKTU PĀRSTRĀDE: SVINA SAVIENOJUMU PĀRSTRĀDE NP
3
Parasti laboratorijas darbos iegūst nešķīstošus svina savienojumus. Svina savienojumi (arī nešķīstošie) ir toksiski videi. Tāpēc pēc laboratorijas darbiem nav ieteicams liet tos izlietnē, bet pārstrādāt līdz svina nitrātam un izmantot atkārtoti.
BIODEGRADĒJAMIE MATERIĀLI. KOMPOSTĒŠANA NP
1
Skolēni novēro, kas notiek ar materiāliem degradēšanas procesā.
Svina klātbūtnes pārbaude konservu kārbas sastāvā. NP
2
Skolēni, ar kvalitatīvās analītiskās ķīmijas metodi, konstatē svina klātbūtni konservu kārbās.