7. Metāli. Ūdeņradis
Metālu aktivitāte E
1
Labaratorijas darbs – metālu aktivitāte, sniedz ieskatu par metālu aktivitātes rindu un metālu reakcijām ar atšķaidītu skābi. Eksperimentu ieteicams veikt skolēniem (psk., vsk.) skolotāja uzraudzībā.
Nātrija reakcija ar koncentrētu sērskābi V
3
Eksperimenta mērķis ir parādīt nātrija ķīmisko aktivitāti, tā reakcijā ar sērskābi. Tiek piedāvāts šīs reakcijas video. P
Ugunīgā varavīksne E
2
Eksperimentā var pārliecināties par dažādu metālu jonu liesmas krāsu.
Ūdeņraža iegūšana un eksplozija
2
Cinka un sālsskābes reakcijā tiek iegūts ūdeņradis, uzkrāts un aizdedzināts.
Uguns varavīksne – metālu jonu noteikšana pēc liesmas krāsojuma
2
Demonstrējums saistošs gan pamatskolas, gan vidusskolas skolēniem, apgūstot tēmu “Metālu un to savienojumu īpašības’’. Demostrējumā ir parādīts, kā metālu jonus var pazīt pēc tā, kā tie krāso liesmu. Sāļu šķīdumu ar metāliskās stieples palīdzību ievieto liesmā (labāk metālu nitrātus vai sulfātus) vai arī aizdedzina sāļu paraugus (labāk hlorīdus) un novērot liesmas krāsas maiņu.
Sārmu metālu īpašības I
2
Temata “Metālu ķīmiskā aktivitāte un ķīmiskās īpašības”, ilustrēšanai tiek piedāvāts video par aktīvo metālu – Li, Na, K glabāšanas nosacījumiem, fizikālajām un ķīmiskajām īpašībām, reakciju ar ūdeni un sārmu rašanos.
Veic skolotājs kā demonstrējumu, akcentējot drošības noteikumus.
Litija pierādīšana E
1
Dažādi neorganiskie sāļi sadegot liesmu krāso dažādās krāsās. Piemēram, litija sāļi liesmu krāso karmīnsarkanu, nātrija sāļi – dzeltenu un kālija sāļi – zili violetā krāsā. Eksperimentu veic kā demonstrējumu pamatskolas posmā.
Visbiežāk alerģiju izraisa niķelis un kobalts R
Populārzinātniskā raksta saturs: īss raksts par metāliem, kas visbiežāk cilvēkiem izraisa alerģiju.
Grenlandes dārgumu meklējumi R
Populārzinātniskā raksta saturs: dažādi derīgie izrakteņi, tajā skaitā metāli, kas atrodas zem Grenlandes ledus kārtas. Izaicinājumi un draudi šo derīgo izrakteņu iegūšanai.
Zelta pēdas R
Populārzinātniskā raksta saturs: zelta ceļš no tā dabai un cilvēkiem bīstamās iegūšanas Dienvidamerikā, uzpirkšanas, pārvešanas uz Rietumvalstīm līdz attīrīšanai un priekšmetu izgatavošanai.
Apvērsums tērauda ražošanā R
Populārzinātniskā raksta saturs: tērauda kā dzelzs sakausējuma iegūšanas paņēmiena atklāšana un tā ietekme uz ražošanu.
Vai te kāds vēl ir? R
Populārzinātniskā raksta saturs: Atakamas tuksnesī apslēptie derīgie izrakteņi varš un zelts. Kā to nepārdomāta iegūšana iznīcinājusi piekļuvi dzeramajam ūdenim. Derīgo izrakteņu iegūšanas sekas uz apkārtējo vidi.
Mākslīgā zīda iegūšana E
2
Mākslīgā zīda sintēzes eksperiments ļauj apgūt gan pārejas metālu komplekso savienojumu uzbūvi, gan celulozes fizikāli-ķīmiskās īpašības. Eksperimentu veic gan kā demonstrējumu, gan kā laboratorijas darbu.
Uguns iegūšana bez sērkociņiem magnija un sudraba nitrāta reakcijā E
3
Vai ir iespējams aizdedzināt vielu maisījumu ar ūdeni? Vai visas vielas drīkst dzēst ar ūdeni? Šis eksperiments atbildēs uz šiem jautājumiem. Eksperiments jāizpilda kā demonstrējums.
Sausā ledus ugunskurs E
3
Ogļskābo gāzi cietā agregātstāvoklī sauc par sauso ledu. Tā neveicina degšanu. Sausā ledus temperatūra ir -79 oC. Tomēr šis eksperiments parāda pretējo, ka degšana var notikt ogļskābās gāzes klātbūtnē un zemā temperatūrā.
Degošie ūdeņraža burbuļi E
2
Eksperimentā iegūst ūdeņradi un ar to piepilda ziepju burbuļus, kurus aizdedzinot, rodas troksnis un liesma. Eksperiments ir interesants un saistošs skolēniem. Dotais eksperiments jāizmanto kā demonstrējums.
Magnija nitrīda iegūšana E
3
Eksperimenta nolūks ir izpētīt metālu un nemetālu savstarpējās reakcijas, kur magnija degšanas reakcija rodas nitrīds.
Permanganātskābes iegūšana E
2
Eksperimenta mērķis: salīdzināt dažādu savienojumu oksidēšanas spējas, parādīt permanganātskābes rašanās procesu.
Sārma iedarbība uz alumīnija foliju E
2
Eksperimentā pierāda alumīnija amfoteritāti – spēju reaģēt gan ar skābēm, gan ar sārmiem.
Alumīnija hidroksīda amfotērās īpašības E
1
Eksperiments pierāda alumīnija hidroksīda amfotērās īpašības. Eksperimentu var veikt kā laboratorijas darbu vai demonstrējumu.
Cinka reakcija ar jodu. E
3
Eksperimentā tiek veikta cinka reakcija ar jodu.
Eksperimenta mērķis: iepazīstināt skolēnus ar metāla un nemetāla savstarpējo reakciju un reakciju apstākļiem.
Boraka pērlīte E
1
Bora(III) oksīdam piemīt spēja paaugstinātā temperatūrā, šķidrā stāvoklī, savienoties ar metāliem. Kā rezultātā veidojas caurspīdīgi, stiklveida savienojumi. Dažu metālu oksīdi piešķir šiem savienojumiem nokrāsu, kas raksturīga attiecīgā metāla jonam.
Dzelzs korozija sālsūdenī
0
Dzelzs korozija (rūsēšana) NaCl un KCl šķīdumā. Dotais eksperiments paskaidro, kā un kāpēc ceļu apstrāde ar sāls šķīdumiem bojā automašīnu korpusus.
Hroma zvaigžņu lietus (hroma peroksīds) E
1
Iespaidīgs eksperiments hroma un tā savienojumu ķīmisko īpašību demonstrēšanai – izskatās kā “krītošu zvaigžņu” lietus.
Šaujampulvera izgudrošana E
2
Šaujampulveri uzskata par vienu no ķīniešu “Četriem Diženajiem Izgudrojumiem”. Šaujampulveri iegūt neizdosies, taču maza uguņošana sanāks.
Silīcija iegūšana
2
Eksperimenta mērķis: novērot silīcija iegūšanu un pierakstīt ķīmiskās reakcijas ar novērojumiem un ķīmisko reakciju vienādojumiem un oksidēšanās-reducēšanās vienādojumiem.
Alumīnija reakcija ar jodu
3
Eksperimenta mērķis: veikt metāla ķīmisko reakciju ar nemetālu, vērot reakcijas pazīme un uzrakstīt ķīmiskās reakcijas vienādojumu.
Cinka reakcija ar sēru
2
Eksperimentā tiek veikta cinka reakcija ar sēru. Eksperimenta mērķis: iepazīstināt skolēnus ar metāla un nemetāla savstarpējo reakciju un reakciju apstākļiem. Lielisks eksperiments uzsākot apgūt ķīmisko reakciju vienādojumu pierakstu.
Dzelzs vates degšana uz svariem
1
Eksperimenta mērķis: skaidro oksidēšanās reakciju, izmantojot eksperimenta novērojumus.