Kaitēkļi puķu podā NP
Novērojums pielietojams temata apguvei par ekosistēmām un dzīvo organismu mijiedarbību, pilnveidojot skolēnu novērošanas prasmes un prasmi strādāt ar mikroskopu. |
Nepieciešams: 1
- Mikroskops
- Lupa
- Petri trauciņš
- Priekšmetstikliņš
- Preparējamā adata
- Pincete
- Telpaugs ar kaitēkļiem (baltblusiņas, bruņutis, laputis)
Darba gaita: 2
- Klasē vai jebkurā skolas telpā novēro telpaugus. Kādam no tiem iespējams atrast kādu kaitēkli, kurš barojas ar auga lapām un jaunajiem dzinumiem.
- Izmantojot preparējamo adatu, pinceti noņem no auga kaitēkli un ievieto to Petri trauciņā
- Sagatavo mikroskopu darbam
- No Petri trauciņa ar preparējamo adatu izņem kaitēkli un novieto to uz priekšmetstikliņa
- Priekšmetstikliņu novieto uz mikroskopa priekšmetgaldiņa un ieslēdz mikroskopa apgaismojumu. Uzgriež mazo (40x) palielinājumu. Ja kaitēklis ir dzīvs, tad jārīkojas ātri, jo tas ātri atstāj objektīva redzeslauku
- Skolēni:
- novēro kaitēkli;
- izvērtē, kāds attiecību veids pastāv šajā ekosistēmā;
- veido barības ķēdi un tās turpinājumu
Metodiskās norādes: 3
Ekosistēmā starp dzīvajiem organismiem pastāv daudzveidīgas savstarpējās attiecības. Šajā novērojumā skolēni var pārliecināties par vienu no šo attiecību veidiem – parazītismu, un vienlaicīgi attīstīt prasmi strādāt ar mikroskopu