pH indikatora pagatavošana un īpašību pārbaude ķīmijas laboratorijā
Šajā eksperimentā skolēni pagatavo pH indikatoru no sarkanā kāposta un to pārbauda, izmantojot skābes un bāzes šķīdumus.
Nepieciešams: 1
- sālsskābes šķīdums, 0,01M
- nātrija hidroksīda šķīdums, 0,01M
- destilēts ūdens
- sarkanais kāposts
- vārglāze, 250 mL
- mēģenes, 3 gab.
- pilināmā pipete
- elektriskā plītiņa
- mēģeņu statīvs
Darba gaita: 2
- Uzvāra vārglāzē uz elektriskās plītiņas aptuveni 50 mL ūdens.
- Pievieno vārošajam ūdenim 4-5 mazus (garumā aptuveni 5 cm) sarkanā kāposta gabaliņus.
- Turpina vārīt ūdeni aptuveni 5 minūtes. Šķīdums kļūst zils vai zaļš.
- Pārtrauc vārīšanu, kad šķīduma krāsa nekļūst intensīvāka un noliek šķīdumu atdzesēties.
- Sagatavo trīs mēģenes – vienā ielej 3 mL sālsskābes šķīduma, otrā 3 mL nātrija hidroksīda šķīduma un trešajā 3 mL destilēta ūdens.
- Pievieno katrā mēģenē ar pipeti pāris pilienus sarkanā kāposta novārījuma.
- Pieraksta novērojumus un izdara secinājumus.
Metodiskās norādes: 3
* Darbu veic grupās vai pāros.
* Eksperimentu veic divos posmos. Pirmajā posmā, kas aizņem aptuveni 10-15 minūtes, notiek sarkanā kāposta vārīšana – indikatora šķīduma pagatavošana. Otrajā posmā skolēni pārbauda paša pagatavoto indikatoru.Tas aizņem aptuveni 5 minūtes. Starp šiem posmiem sagatavotajam šķīdumam jāļauj atdzist aptuveni 15 minūtes, šo laiku var izmantot teorijas pārrunāšanai.
* Atgādināt skolēniem par nepieciešamību marķēt traukus, lai neaizmirstu, kas tajos ticis ieliets.
* Iespējamās eksperimenta variācijas ir sarkanā kāposta vietā izmantot bietes, mellenes, sarkanās vīnogas vai kādus citus krāsainus augus, lai pārbaudītu vai tie arī darbojas kā indikatori.
Teorētiskais skaidrojums: pH indikators ir viela, kas maina krāsā, ja mainās vides pH vērtība.
Ziņa, kas jāpaņem skolēnam: Kā atšķirt skābes un bāzes? Kā noteikt šķīduma vidi?