Sērskābes šķīduma koncentrācijas noteikšana E
Eksperiments ir piemērots tās veikšanai skolā, apgūstot neitrālizācijas reakcijas 9.-11.klasē. Laboratorijas darba mērķis ir attīstīt (vai izveidot) skoilēnu prasmi titrēt, ka arī veikt nepieciešamus aprēķinus analizējama sērskābes šķīduma molaritātes aprēķināšanai.
Nepieciešams: 1
- NaOH šķīdums, 0,1 mol/L;
- fenolftaleīna šķīdums, 1%;
- analizējamais sērskābes šķīdums;
- koniskā kolba, 25 mL;
- pipete, 10 mL;
- piltuve;
- titrēšanas iekārta (birete, statīvs ar skavu).
Darba gaita: 2
- Ielej koniskajā kolbā ar pipeti 10 mL analizējamās sērskābes šķīduma.
- Pievieno 2–3 pilienus indikatora – fenolftaleīna.
- Sastāda titrēšanas iekārtu.
- Titrē ar sārma šķīdumu līdz notiek krāsas maiņa.
- Atkārto titrēšanu vēl divas reizes.
- Veic aprēķinus, kuros izmanto vidējo izlietoto sārma tilpumu.
Darba drošība: Sārmi un skābes ir kodīgas vielas, jāstrādā uzmanīgi! Skolēniem jāstrāda skolotāja uzraudzībā.
Metodiskās norādes: 3
Izmantojot titrēšanas rezultātus, aprēķina sērskābes šķīduma koncentrāciju (mol/L). Veicot aprēķinus, skolēni var arī apgūt, kā aprēķināt standartnovirzi, relatīvo standartnovirzi un drošības intervālu.
Metodes princips:
Titrējot sērskābi ar NaOH, notiek šāda reakcija:
H2SO4 + 2 NaOH → Na2SO4 + 2H2O
Ekvivalences punkta noteikšanai izmanto indikatorus, kuru krāsas pārejas intervāls atrodas pH robežās 4,5–9,5, un fenolftaleīna indikatora krāsas maiņa – pH robežās 8,2 – 10,0.
Sagatavoja: Kristīne Juhņeviča, e-pasts kristine.juhnevica@lu.lv
Adaptēts no: Eiropas Sociālā fonda projekts “Nozaru kvalifikācijas sistēmas izveide un profesionālās izglītības efektivitātes un kvalitātes paaugstināšana, pieejams https://visc.gov.lv/profizglitiba/eksameni/dokumenti/projekts/kim_pke/prakse.pdf
Eksperimenta aprakstu rediģēja:
Valerija Rogovaja,
valeryrogovaya@gmail.com,
LU “Eksperimenti ķīmijā 2”